Allmänna villkor

Allmänna villkor

1 januari 2025

Definitioner

I detta dokument benämns Centralens Resebutik i Kalmar AB (org nr/VAT 556589-8573) som ”vi” eller ”oss”; den fysiska eller juridiska person som nyttjar någon av de tjänster som vi tillhandahåller benämns som ”ni” eller ”er”; det eller de bolag som utför den eller de tjänster som produkterna avser benämns som ”reseoperatör”. Handlingar som helt eller delvis berättigar till en eller flera resor benämns som ”biljetter” eller ”produkter”, och ”distribution” avser att biljetter/produkter har skickats från oss eller reseoperatören till er.

Om dessa villkor

Dessa villkor gäller från och med datum ovan och utgör ett avtal mellan oss och er som reglerar alla våra mellanhavanden. När ni nyttjar någon av de tjänster som vi tillhandahåller, inklusive vår webbplats, godkänner ni dessa villkor i helhet.

Förmedlare av tjänst

Som återförsäljare av resetjänster agerar vi uteslutande som förmedlare av tjänst. Vårt ansvar och skyldighet är enbart kopplat till förmedling av tjänst, och ansvaret att utföra resetjänsten ligger hos reseoperatören.

De biljetter som vi förmedlar utgör i normalfallet enskilda produkter, även om sträckorna följer direkt på varandra. Varje biljett från varje reseoperatör är ett separat transportavtal.

Förfrågningar och beställningar

Vi tar emot förfrågningar för reseplanering och biljettköp. En förfrågan är inte en beställning, och väntetider förekommer.

Beställningar kan göras i flera delar, och då gäller följande för varje del.

En beställning anses påbörjad när ni har accepterat ett förslag från oss. En beställning anses vara bindande när ni har tackat ja till den. En beställning anses vara slutförd när produkterna har distribuerats till er.

När beställning av biljetter är klar får ni en beställningsöversikt (där det är möjligt) eller digitala biljetter per mejl. Biljetter som skrivs ut på värdesäkrat papper (pappersbiljetter) skickas med rekommenderat brev.

Felaktigheter i beställning

Ansvaret för eventuella felaktigheter övergår till er när beställningen är slutförd. Därför åligger det er att granska översikten och de digititalt leverade biljetterna, och omgående korrigera eventuella felaktigheter. Kontrollera resenärernas uppgifter, som namn och födelsedatum, och resedetaljer som orter, datum och tidpunkter. För interrailkort utskrivna på värdesäkrat papper måste passnumret kontrolleras noggrant.

För de pappersbiljetter där en översikt inte kan framställas gäller att ni ska granska biljetterna så snart de är avhämtade och återkomma om felaktigheter inom tre dagar. Därefter anses beställningen vara slutförd.

Betalning

Betalning sker med kort via betallänk eller med swish. Faktura erbjuds företag och organisationer, inte privatpersoner. Fakturaavgift tillkommer enligt aktuell prislista. Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad ränta och avgifter.

Priset för många av våra produkter är rörligt och varierar därför. De priser som är aktuella vid tidpunkten för bokningen är slutgiltiga. Bokningsavgift och moms ingår i alla priser om inget annat särskilt anges.

Distribution

Distributionssätt och leveranstid varierar beroende på produkt och kanal.

Digitala biljetter skickas i samband med slutförd bokning alternativt i anslutning till aktuell avgång, beroende på transportbolagets rutiner eller vad som är mest fördelaktigt för er. När digitala biljetter är skickade anses de vara levererade om ni inte meddelar oss att de saknas i så god tid att vi kan distribuera produkterna på nytt. I allmänhet innebär det senast kl. 14 vardagen före avgångens datum.

Biljetter utskrivna på värdesäkrat papper (pappersbiljetter) skickas efter slutförd bokning som rekommenderat brev med 3–5 dagars leveranstid inom Sverige. Vi leverar inte dessa utanför Sverige. När biljetter finns tillgängliga för uthämtning hos ett ombud anses de vara levererade.

Notera att biljetter utskrivna på värdesäkrat papper är värdehandlingar och måste tas emot eller hämtas ut personligen av er och ni måste kunna styrka er identitet med giltig fotolegitimation.

Fraktavgift för distribution av fysiska produkter debiteras enligt aktuell prislista. Om ni underlåter att hämta ut, ta emot, eller på annat vis förhindrar att leverans kan genomföras, debiterar vi en returavgift på 150 kr per tillfälle. Om biljetterna inte kan levereras avbokas och återköps biljetterna om möjligt. Vid omleverans debiterar vi ny fraktavgift för att täcka våra kostnader.

Reseoperatörernas villkor

Våra produkter omfattas i förekommande fall, utöver dessa villkor, av reseoperatörernas egna villkor. Ni ansvarar för att ha tagit del av, och godkänner, respektive reseoperatörs villkor i samband med att ni godkänner våra villkor.

Värdehandlingar

Biljetter utskrivna på värdesäkrat papper är värdehandlingar och ni bär ansvar för att dessa förvaras och behandlas på lämpligt sätt. För borttappade, stulna, förvanskade eller på annat sätt förverkade produkter utgår ingen ersättning.

Ångerrätt

Ångerrätt gäller ej vid köp av produkter som är specificerade till viss tid eller plats, vilket innebär att interrailkort och tågbiljetter inte omfattas av lagstadgad ångerrätt.

Resenärens handlingar

Ni ansvarar själva för att införskaffa information om, och medta, de handlingar som krävs inför varje resa. Det inkluderar giltiga identitetshandlingar som fotolegitimaton, nationellt ID-kort, pass och/eller visum beroende på resans egenskaper.

Ombokning, avbokning och återköp

Ombokning, avbokning och återköp genomförs enligt reseoperatörernas respektive regler för respektive produkt. De biljetter som är avbokningsbara ska avbokas senast kl. 14 sista vardag innan avresa och biljetter utskrivna på värdesäkrat papper måste returneras inom en kalendermånad från samma datum. Ni står själva för returkostnad och bär ansvaret för produkterna till dess att de är åter hos oss.

Vid ombokning, avbokning eller återköp återbetalas inte bokningsavgift.

Returer

Om ni av någon anledning returnerar produkter till oss debiteras ni en hanteringsavgift på 150 kr för att täcka våra kostnader. Avgiften dras av från den summa som är föremål för återbetalning. Porto ingår ej i returavgiften.

Avbeställningsskydd

Vi erbjuder inte avbeställningsskydd utan hänvisar till era egna försäkringar. Vid sjukdom med läkarintyg som visar att sjukdomen gör det omöjligt att resa kan viss återbetalning ske, beroende på resetransportör. Vår bokningsavgift och kostnaden för frakt av biljetter utskrivna på värdesäkrat papper återbetalas inte.

Reklamation

Vi kan inte påverka, och bär därför inte heller något ansvar för, förseningar, inställda färdmedel eller andra kvalitetsbrister i er resa. Resan kan dock alltid reklameras om den varit behäftad med brister. Ni måste själva kunna styrka de brister ni anför, t.ex. med ett intyg från ombord- eller stationspersonal. Vi har möjlighet att hjälpa till med vissa reklamationer, medan andra måste göras direkt till respektive reseoperatör.

Alla eventuella biljetter utskrivna på värdesäkrat papper, intyg och andra dokument måste vara i retur hos oss inom en kalendermånad från avresedatum för att reklamation ska vara möjligt.

Bedrägeripolicy

Vi reserverar rätten att ensidigt och utan förhandsinformation annullera er bokning för den händelse att vi har starka skäl att misstänka att bokningen utgör en del av ett bedrägeri. Bekräftade bedrägerier polisanmäls utan undantag och faktiska upplupna omkostnader faktureras.

Integritetspolicy

Vi behandlar personuppgifter i enlighet med aktuell integritetslagstiftning och all annan tillämplig lagstiftning.

Era personuppgifter, som namn, födelsedatum, passnummer och kontaktuppgifter sparas och behandlas av oss, i syfte att genomföra köp av biljetter. Uppgifterna kommer att lämnas ut till reseoperatörer vid bokning. Vi har fått era uppgifter genom den förfrågan som ni fyllt i samt kompletterande information vid behandling av beställning.

Lagstadgad information

Personuppgiftsansvarig är Centralens Resebutik i Kalmar AB. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på info@resebutik.se. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

Vi förbinder oss inte att följa beslut som Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) fattar. I händelse av tvist gör vi en samlad bedömning från fall till fall vilket i mesta möjliga mån är till er fördel.