FAQ – ofta ställda frågor
Jag har svårt att komma fram till er via telefon, hur kommer jag lättast i kontakt med er?
Vi svarar på telefonsamtalen så mycket vi kan, men ett samtal med oss om tåg kan ta allt från 5 minuter till en timme. Enklast lämnar du din förfrågan/beställning via våra formulär som du hittar här. Annars mejlar du oss på info@resebutik.se och under våra öppettider läser vi mejlen regelbundet.
Hur mycket kostar det att få en resa bokad av er?
Vi tar ut en bokningsavgift på 25 % av nettopriset på reservationer av plats- och enkelbiljetter och på interrailkort en fast avgift på ca 250 kr. För aktuella Interrail-priser se här. Normalt postar vi dessutom dina biljetter med rekommenderat brev. De kostar 180 kr per påbörjat nytt värde av 10 000 kr.
Jag vill ha en prisuppgift innan jag bokar, kan jag få det?
Ja, men för att få en prisuppgift måste vi göra en preliminärbokning. Den är inte bindande och är du inte intresserad kommer den automatiskt att avbokas. Vi kan hålla en sådan preliminärbokning ett antal dagar och det anges alltid i förslaget när den går ut. Vi kan dock bara garantera priset så länge preliminärbokningen ligger.
Ni har gjort en preliminärbokning för min förfrågan men jag måste tacka nej till den. Vad är jag skyldig?
Vi tar betalt först när du beställer dina biljetter – en förfrågan kostar inget.
Kan biljetterna bli billigare ifall vi åker en annan dag, t.ex. en dag tidigare eller senare etc.?
I fallet med resor där Interrail-kort är inblandat; nej. Interrail-kortet som agerar som färdbiljett har ett fast pris (prislista finns här) och likadant är det med de kompletterande platsbiljetterna för tågsträckorna. Det kostar alltså lika mycket oavsett vilken dag man reser. Däremot har val av komfort på nattåg (sitt eller sov/liggplats) naturligtvis en påverkan på slutpriset.
Hur betalar vi våra biljetter?
Det går att välja mellan Swish och betalningslänk via mejl (Verifone). Vi kan inte ta emot banköverföringar eller skicka faktura till privatpersoner (endast företag och organisationer har den möjligheten).
Planera resan
Hur långt fram i tiden kan man boka biljetter på dag- och nattåg?
Normalt sett kan man börja ordna biljetter till dagtåg drygt 90 dagar innan avresa (med vissa undantag), medan nattåg kan bokas redan 6 månader innan avresan (undantaget är i samband med det europeiska tidtabellsskiftet som sker i december varje år).
Vad är det för skillnad på liggvagn och sovvagn?
Framförallt är det komforten som skiljer. I liggvagn är platsen en brits som man ofta får bädda själv med lakan, filt och kudde som bolaget tillhandahåller. Du behöver inte ta med dig eget sänglinne! I sovvagn är platsen en säng som bäddas åt dig. Tänk vandrarhem respektive enklare hotell. Sedan finns det olika komfortnivåer inom de två kategorierna, som skiljer mellan både tågbolag och linjer.
Utöver tågresor, kan ni också ordna hotellbokningar åt oss?
Det kan vi inte göra numera, men tipsar om att söka på kända hotellbokningssajter.
Kan ni ordna biluthyrning åt oss i samband med en utlandsbokning?
Tyvärr inte, vi har inget samarbete med någon biluthyrningsfirma i Europa.
Kan ni ordna biljetter på bussar och färjor?
Vi kan hjälpa till med biljetter till Flixbus i Sverige, men inte till bussar i utlandet och inte heller med färjebiljetter.
Kan ni ordna cykelbiljetter till tågresor?
Nej, det kan vi tyvärr inte.
Hur är det med biltåg, är det något ni kan ordna?
Nej vi tyvärr inte längre boka biltåg.
Avbokning och ombokning
Kan vi köpa till avbeställningsskydd för resor vi köper via er, eller kan man göra dem
ombokningsbara?
Vi säljer inget avbeställningsskydd. Däremot går många biljetter att avboka, men aldrig till 100 %. Ombokningsmöjligheter finns endast på svenska tågbiljetter och inte i övriga Europa.
Hur mycket får vi tillbaka om vi avbokar våra biljetter?
Det finns inget enkelt svar eftersom olika tågbolag har olika avbokningsregler med olika slutsummor. Men grovt räknat får man tillbaka ca 65 % av biljetternas och Interrail-kortens värden om man avbokar minst 48 timmar (vardagar) innan avresan. Om man har läkarintyg som styrker att resan inte går att genomföra blir summan högre.
Familj och vänner på resa
Vi är en familj på tre personer, kan vi reservera en 4- eller 6-bäddskupé till oss själva?
Nej, det går inte. Det enda undantaget är Snälltåget där man kan boka en hel 6-bäddskupé oavsett antalet resenärer.
Hur gamla får barn vara för att kunna dela bädd med vuxen på nattåg?
Upp till 5 år (ej fyllda 6 år).
Resa med interrail-kort
Jag vill resa med Interrail-kort, vilka uppgifter behöver ni från mig?
Vi vill ha ditt för- och efternamn som det står i passet (inte andra- eller mellannamn), födelsedatum (inte personnummer) och ditt passnummer eller nationellt ID-kortsnummer.
Våra pass (eller nationella ID-kort) har gått ut. Kan vi ordna Interrail-kort ändå?
Det går att använda det gamla passets eller nationella ID-kortets nummer på Interrail-kortet, men då behöver man ta med sig både gammalt och nytt pass eller ID-kort.
När blir det mest lönsamt att åka med Interrail-kort istället för vanliga biljetter?
Grovt räknat är det endast resor till och från norra Tyskland som Interrail-kort kan vara mindre lönsamt än ordinarie biljetter. Övriga resor till t.ex. Frankrike, Storbritannien, Polen, Benelux och längre söderut förbi Frankfurt am Main är det mer gynnsamt med Interrail-kort (nästan alltid).
På vilka tåg behöver man platsbiljetter när man åker med Interrail-kort?
Väldigt generellt är det snabbtåg som man behöver obligatorisk platsreservation på med Interrailkorten. På vanliga tåg rekommenderar vi platsbokningar där det går, för att undvika överfyllda tåg och stående. På långsammare tåg som regionaltåg brukar man inte behöva platsbokning.
Kan man lägga till extra resdagar på interrail-kortet efter köpet?
Nej, det kan man inte.
Kan man använda sig av Interrail-kort på färjor och bussar?
På vissa utvalda färjor kan man få mellan 20 och 30 % rabatt om man skriver in ”EURAIL” på kampanjkod. Dessa färjor är t.ex. Stena Line, Irish Ferries, Grimaldi och SuperFast-färjorna mellan Bari och Patras (Grekland). Bussar ingår dock ej med Interrail-kort (utöver ersättningstrafik).
Får jag åka på Interrail-kortet i Sverige?
Två resdagar får användas för resor i Sverige.
Vi vill åka till Storbritannien, gäller Interrail-kort trots Brexit?
Ja, det är inga problem. Interrail-korten gäller fortfarande i Storbritannien trots Brexit. Däremot kan vi längre inte boka platser på brittiska tåg som går inom, till eller från Storbritannien.
I vilka länder kan vi inte åka med Interrail-kort?
Albanien, Ukraina, Belarus, Moldavien och Ryssland.
Funkar nationellt ID lika bra som pass när vi ordnar Interrail-kort?
Ja, så länge ni åker inom Schengenområdet. De länder där nationellt ID inte funkar är följande: Storbritannien, Irland, Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien-Hercegovina, Montenegro, Kosovo, Nordmakedonien och Turkiet.
Resa i Europa
Vi vill åka till eller genom Frankrike. Vad behövs från oss för att ni ska kunna boka biljetter?
För att vi ens ska kunna ordna en preliminärbokning åt er som på något sätt involverar tågåkning inom Frankrike, behöver vi samtliga resenärers tilltals-och efternamn (ej andra- eller mellannamn) samt födelsedatum.
Vi vill åka till Grekland, hur far vi dit bäst med tåg?
Tåg till Bari (Italien), därifrån färja till Patras.
Kan ni boka Thalys-och Eurostar-tåg åt oss?
Thalys är franska snabbtåg som ägs av franska, belgiska och engelska järnvägen, och Eurostar är de tåg som åker mellan Paris/Amsterdam/Bryssel och London. P.g.a. Brexit kan vi som utländska tågagenter inte längre ordna platsbokningar ombord dessa tåg. Det måste du som privatkund göra själv via deras egna direkta säljkanaler.
Om du skall resa med Interrail rekommenderar vi den här länken här. Där behöver du Interrail-kortets ”Pass Cover Nummer” för att boka platser, och det får du av oss när vi gör preliminärbokningen för dina övriga sträckor. Eftersom det bara ett begränsat antal platser för resenärer med Interrail-kort föreslår vi alltid att ni bokar de tågen innan ni betalar oss för de sträckor vi kan ordna åt er.
Kan man ta med sig hunden på tågresan?
Ja, generellt kan du ta med dig din bäste vän på Europa-resan, men det finns två stora undantag. Spanien har en maxviktsgräns på 10 kg på sina tåg och på Eurostar-tågen (till Storbritannien) får inte hundar följa med.
Jag har inte fått några platsbiljetter för sträckan Basel-Mulhouse, varför?
Tågen mellan Basel och Mulhouse trafikeras nästan uteslutande av TER-tåg, som är franska regionaltåg, och där går det inte att boka platsbiljetter och därmed behövs det inte heller.
Vi har fått en preliminärbokning från er, men vi har hittat en alternativ väg som går snabbare. Kan ni boka den åt oss istället?
När hemsidor kalkylerar fram ”den bästa rutten” räknar de inte med verkligheten (stora stationer eller stationsbyten) eller om något händer på resan. När vi ordnar preliminärbokningar vill vi att våra resenärer ska ha bra marginaler om det skulle uppstå förseningar. Det betyder att vi alltid försöker göra bokningar som ger enkla och säkra byten, och på de större stationerna i Europa innebär det oftast minst 30 minuter bytestid – inför nattåg gärna längre. I större städer, som Paris, London eller Madrid kan det krävas stationsbyte och då är det ännu viktigare att ha god tid på sig.
Vi tar också hänsyn till hur trafiken är upplagd där bytet sker. I vissa länder som Schweiz går tågtrafiken tätt och på många linjer, och där kan bytestiderna bli både kortare och fler. Flera mindre stationer som Fredericia i Danmark och Osnabrück i Tyskland är stationer som ingår i en etablerad förbindelse (Köpenhamn–Hamburg respektive Hamburg–Amsterdam) och där kan bytena bli kortare.
Under resan
Kan ni ordna biljetter åt oss medan vi är ute och reser?
Det beror på. Vi kan inte ordna e-biljetter åt er ifall ni åker i och/eller ifrån Portugal, Spanien, Polen och Italien. Däremot funkar det om ni åker från Benelux (Belgien, Nederländerna och Luxemburg), Frankrike, Schweiz, Tyskland och Danmark.
Kan vi få hjälp med biljetter när vi är utomlands på annat sätt än via er?
Ja, i de flesta större järnvägsstationerna i Europa är till skillnad från Sverige fortfarande bemannade och där kan personalen ordna biljetter och platser för era Interrail-kort.
Vad händer ifall vi missar en förbindelse p.g.a. ett sent inkommande tåg? Vad ska vi göra?
Skulle ni missa en förbindelse eller inse att ni kommer att missa p.g.a. försenat tåg, är det viktigaste att ni först vänder er till tågpersonalen och förklarar er situation. Det är tågbolagets ansvar att se till att hålla sig till tidtabellen och därmed deras skyldighet att hjälpa er på er fortsatta resa. Se till att få nedskrivet av tågpersonalen på biljetterna att de inte kommer att kunna användas och spara dem eftersom de behövs om ni ska kunna få pengar tillbaka. Det går inte alltid att få tillbaka pengar, men kontakta oss när ni kommer hem så hjälper vi till.