FAQ – ofta ställda frågor

FAQ – ofta ställda frågor

Din kontakt med oss | När du planerar resan | Avbokning och ombokning | Familj och vänner på resa | Pass och nationellt ID, visum etc | Resa med Interrailkort | Resa i Europa | Under resan

Din kontakt med oss

Jag har svårt att komma fram till er via telefon, hur kommer jag lättast i kontakt med er?
Vi svarar på så många telefonsamtal vi hinner, men ett samtal med oss om tåg kan ta allt från 5 minuter till en timme. Enklast lämnar du din förfrågan i vårt formulär. Vill du enbart beställa interrailkort går du till det här formuläret.

Om du har frågor kan du mejla oss på info@resebutik.se – under våra öppettider läser vi mejlen regelbundet.

Hur mycket kostar det att få en resa bokad av er?
På förfrågningar som kommit in efter 1 februari 2025 tar vi ut en grundavgift på 300 kr för reseplanering med biljettköp, och bokningsavgift på varje biljett. bland postar vi dessutom dina biljetter med rekommenderat brev, som kostar 200 kr per påbörjat nytt värde av 10 000 kr.

Läs mer på sidan Priser och avgifter!

Jag vill ha en prisuppgift innan jag bokar, kan jag få det?
Du får alltid veta priset innan du behöver bestämma dig. Men för att få fram en prisuppgift måste vi ofta göra en preliminärbokning – den är inte bindande och är du inte intresserad kommer den automatiskt att avbokas. Det enda du betalar är då grundavgiften.

Jag har fått ett förslag med en preliminärbokning som ligger i tre dagar, kan den förlängas?
Våra försäljningssystem låter oss bara hålla preliminärbokningar ett visst antal dagar, och sedan behöver vi göra om sökningen av resan för en ny preliminärbokning. Därför kan vi bara garantera priset så länge en preliminärbokning ligger.

Ni har gjort en preliminärbokning för min förfrågan men jag måste tacka nej till den. Vad är jag skyldig?
Om du har gjort din förfrågan från och med 1 februari 2025 tar vi ut en grundavgift på 300 kr innan vi börjar arbeta med din resa. Den betalar vi inte tillbaka.

Kan biljetterna bli billigare ifall vi åker en annan dag eller tid?
I fallet med resor där interrailkort är inblandat är svaret ”oftast inte”. Interrailkortet fungerar som färdbiljett och har ett fast pris (se aktuella priser här) och likadant är det med de kompletterande platsbiljetterna för tågsträckorna. Det kostar alltså lika mycket oavsett vilken dag man reser. Däremot påverkar val av komfort på nattåg (sitt-, sov- eller liggplats) naturligtvis slutpriset.

Det finns dock ett stort undantag från regeln. Österrikiska ÖBB har övergått till prissättning utifrån efterfrågan på sina Nightjet-avgångar, vilket påverkar särskilt ligg- och sovplatserna.

Med enkelbiljetter på sträckor som har så kallad dynamisk prissättning, i allmänhet långdistanståg, kan priset skilja sig från dag till dag och avgång till avgång. Regionaltåg har generellt fast prissättning.

Vi har fått en preliminärbokning från er, men vi sökte på en tågbokningssajt och fick en annan lösning som går snabbare. Kan ni boka den åt oss istället?
En viktig del av vår tjänst är att riktiga människor tittar på resan och hittar den bästa resvägen. När hemsidornas sökmotorer kalkylerar fram ”den bästa rutten” räknar de inte med verkligheten (stora stationer eller stationsbyten) eller om något händer på resan.

När vi ordnar preliminärbokningar vill vi att våra resenärer ska ha bra marginaler om det skulle uppstå förseningar. Det betyder att vi alltid försöker göra bokningar som ger enkla och säkra byten, och på de större stationerna i Europa innebär det oftast minst 30 minuters bytestid – inför nattåg gärna längre. I större städer, som Paris, London eller Madrid kan det krävas stationsbyte och då är det ännu viktigare att ha god tid på sig.

Vi tar också hänsyn till hur trafiken är upplagd där bytet sker. I vissa länder som Schweiz går tågtrafiken tätt och på många linjer, och där kan bytestiderna bli både kortare och fler. På vissa mindre stationer som Fredericia i Danmark och Osnabrück i Tyskland görs byten som ingår i en etablerad förbindelse (Köpenhamn–Hamburg respektive Hamburg–Amsterdam), och där kan bytestiden bli kortare.

Hur betalar vi våra biljetter?
Det går att välja mellan Swish och kortbetalning genom betallänk som vi skickar med mejl (Verifone). Vi kan inte ta emot banköverföringar eller skicka faktura till privatpersoner (endast företag och organisationer har den möjligheten).

Jag har fått en resa ordnad av er och nu har jag frågor, hur får jag snabbast svar?
Vi får väldigt många mejl varje dag, så arbetar man inte aktivt med en resa är det lätt att missa ett nytt mejl. För att göra det lättare för din resesäljare (eller kollegorna) att se mejlet och förstå vad din fråga handlar om, svara helst på senaste mejl. Om det inte är möjligt eller praktiskt, rikta dig direkt till resesäljaren i mejlet!

När du planerar resan

Vi vill ut och resa nästa sommar, kan vi börja planera nu?
Planera kan man göra nästan hur långt i förväg som helst. Se ut platser dit ni vill resa, tänk på på hur lång tid ni vill vara borta och hur många nätter ni vill stanna på varje ställe. Titta på kartan och fundera på om det fungerar rent geografiskt att kombinera era önskade resmål på samma resa.

Däremot går det inte att köpa biljetter hur långt i förväg som helst, eftersom de släpps vid särskilda tidpunkter (se nästa punkt). Vi tar därför inte emot förfrågningar längre än 6 månader i förväg.

Hur långt fram i tiden kan man boka biljetter på dag- och nattåg?
Det skiljer sig mellan olika tågbolag när biljetter går att reservera. Vanligt är att biljetter till dagtåg går att reservera cirka 90 dagar innan avresa, men det kan vara både tidigare och senare. Nattåg kan ibland bokas 6 månader innan avresan. Undantaget är i samband med det europeiska tidtabellsskiftet som sker andra helgen i december varje år, då inga vanliga bokningshorisonter gäller.

Vad är det för skillnad på liggvagn och sovvagn?
Framförallt är det komforten som skiljer. I liggvagn är platsen en brits som man ofta får bädda själv med lakan, filt och kudde som bolaget tillhandahåller. Du behöver inte ta med dig eget sänglinne! I sovvagn är platsen en säng som bäddas åt dig. Tänk vandrarhem respektive enklare hotell. Sedan finns det olika komfortnivåer inom de två kategorierna, som skiljer mellan både tågbolag och linjer.

Utöver tågresor, kan ni också ordna hotellbokningar åt oss?
Det kan vi inte göra numera, men tipsar om att söka på kända hotellbokningssajter.

Kan ni ordna biluthyrning åt oss i samband med en utlandsbokning?
Tyvärr inte, vi har inget samarbete med någon biluthyrningsfirma i Europa.

Kan ni ordna biljetter på bussar och färjor?
Vi kan hjälpa till med biljetter till Flixbus, men inte till andra bussar och inte heller med färjebiljetter.

Kan ni ordna cykelbiljetter till tågresor?
Nej, det kan vi tyvärr inte.

Hur är det med biltåg, är det något ni kan ordna?
Nej, vi säljer inte biltåg.

Avbokning och ombokning

Vad händer om vi måste avboka? Kan vi köpa till avbeställningsskydd för resor vi köper via er?
Vi säljer inget avbeställningsskydd, titta på vad som gäller för just din reseförsäkring. Däremot går många biljetter att avboka, men aldrig till 100 %. Vi följer tågbolagens regler för avbokning, fråga oss vad som gäller för just din resa.

Biljetter köpta genom oss kan endast vi avboka, och det måste ske under våra öppettider, normalt sett senast vardagen före avresa. Kontakta oss hellre lite för tidigt än vänta in i det sista!

Biljetter utskrivna på värdepapper måste skickas tillbaka till oss för att vi ska kunna göra återbetalning.

Hur mycket får vi tillbaka om vi avbokar våra biljetter?
Det finns inget enkelt svar eftersom olika tågbolag har olika avbokningsregler med olika slutsummor. Men grovt räknat får man tillbaka ca 65 % av biljetternas och interrailkortens värden om man avbokar senast vardagen innan avresan. Om man har läkarintyg som styrker att resan inte går att genomföra blir summan högre. Vår bokningsavgift och eventuell fraktkostnad återbetalas inte.

Familj och vänner på resa

Vi är en familj på tre personer, kan vi reservera en 4- eller 6-bäddskupé till oss själva?
Det beror på vilket bolag det handlar om, och om ni reser med Interrail eller ej. Snälltåget är det enda bolag som alltid säljer hela 6-bäddskupéer för fyra eller flera resenärer – naturligtvis i mån av tillgång.

Hur gamla får barn vara för att kunna dela bädd med vuxen på nattåg?
Upp till 5 år (ej fyllda 6 år).

Pass och nationellt ID, visum etc

Behöver vi verkligen pass när vi reser i Europa?
Ni behöver kunna identifiera er som svenska (eller andra) medborgare, och då är det pass som gäller. Det går bra även med nationellt ID så länge ni åker inom Schengenområdet. Körkort och id-kort utställda av Skatteverket gäller inte som id-handling utanför Norden.

De länder där nationellt ID inte funkar är följande: Storbritannien (se också nedan), Irland, Serbien, Bosnien-Hercegovina, Montenegro, Kosovo, Nordmakedonien och Turkiet.

Behöver jag visum för resor till något land i Europa?
Visum behövs inte för svenska medborgare för något av de länder vi säljer biljetter till. Om du är medborgare i annat land måste du undersöka vad som gäller för dig.

Vad gäller för resa till Storbritannien?
Från och med 2 april 2025 behöver medborgare i EU ett elektroniskt inresetillstånd, ETA, för att resa in i Storbritannien. Från och med den 5 mars 2025 går det att söka. Det kostar 10 euro att ordna och man beräknar att det tar 72 timmar att få det godkänt. Sedan är det giltigt i högst 2 år eller till passet går ut. Du behöver alltså inte göra ett nytt för varje resa! Men håll noga koll på att ditt ETA är giltigt nästa gång du vill resa.

Läs mer här på svenska om vad du behöver för att ansöka och gör sedan ansökan här.

Är du inte medborgare i EU, läs här om ETA gäller för dig.

Resa med Interrailkort

Vilka Interrailkort finns och vad kostar de?
Här finns de olika varianterna och våra priser.

Du kan välja mellan digitalt Interrailkort för mobilen eller kort utskrivet på värdesäkrat papper. Fråga oss gärna om du undrar vilket som passar dig bäst.

Jag vill resa med Interrailkort, vilka uppgifter behöver ni från mig?
Vi vill ha ditt för- och efternamn som det står i passet (inte andra- eller mellannamn) och födelsedatum (inte personnummer). Om du föredrar det klassiska papperskortet behöver vi också ditt passnummer eller nationellt ID-kortsnummer. På det digitala Interrailkortet skriver du in pass- eller NID-nummer själv.

Funkar nationellt ID lika bra som pass när vi ordnar Interrailkort?
Ja, så länge ni åker inom Schengenområdet (se också ovan).

Våra pass (eller nationella ID-kort) har gått ut. Kan vi ordna Interrailkort ändå?
Man måste alltid ha ett giltigt pass (eller NID) för att resa. Köper ni Interrailkort i pappersformat går det i nödfall att lägga in det gamla passets eller nationella ID-kortets nummer, och sedan ta med sig både det gamla och det nya passet eller ID-kortet. Köper ni digitalt Interrailkort skriver ni pass- eller NID-nummer själva, så det behövs inte vid köpet.

När blir det mest lönsamt att åka med Interrailkort istället för vanliga biljetter?
Grovt räknat är det endast resor till och från norra Tyskland som Interrailkort inte lönar sig jämfört med ordinarie biljetter. Övriga resor till t.ex. Frankrike, Storbritannien, Polen, Benelux och längre söderut förbi Frankfurt am Main är det i princip alltid mer prisvärt med Interrailkort.

En del bolag, i synnerhet Deutsche Bahn, har förmånliga lågprisbiljetter. Vi kan inte sälja hela det utbudet. Dessa brukar ha begränsningar, t.ex. att de inte är återbetalningsbara, vilket Interrail till stor del är.

På vilka tåg behöver man platsbiljetter när man åker med Interrailkort?
Väldigt generellt är det på snabbtåg som det är obligatorisk platsreservation med Interrailkorten, med undantag för Tyskland, Schweiz och Österrike där det inte är krav någonstans, och Nederländerna där det inte går att reservera plats på några inrikes tåg. På långdistanståg rekommenderar vi ändå platsbokningar där det går, för att undvika överfyllda tåg och stående. På långsammare tåg som regionaltåg är det ofta inte möjligt att reservera platser.

Kan man lägga till extra resdagar på Interrailkortet efter köpet?
Nej, det kan man inte.

Kan man använda sig av Interrailkort på färjor och bussar?
På vissa utvalda färjor kan man få 20–30 % rabatt på färden. Det är t.ex. Stena Line, Irish Ferries, Grimaldi och SuperFast-färjorna mellan Bari och Patras (Grekland). För att få rabatten krävs en erbjudande- eller kampanjkod, och resan måste ske inom kortets giltighetstid. Bussar ingår dock inte i Interrailkortet (utöver ersättningstrafik).

Får jag åka på Interrailkortet i Sverige?
Två av resdagarna får användas för att resa ut ur och in i det egna landet.

I skrivande stund (januari 2025) gör Interrail ett försök med utökat antal hemlands-resdagar för bl.a. svenska resenärer med digitala Interrailkort. De extra dagarna ska enbart användas för ut- och inresa då man inte når från hemmet till gräns eller tillbaka över dagen.

Vi vill åka till Storbritannien, gäller Interrailkort trots Brexit?
Ja, Interrail gäller i Storbritannien. Däremot kan vi inte boka platsbiljetter på brittiska tåg som går inom, till eller från Storbritannien. Det behövs inte heller på de allra flesta tåg i Storbritannien, undantag kan vara nattåg.

I vilka länder kan vi inte åka med Interrailkort?
Albanien, Ukraina, Belarus, Moldavien och Ryssland.

Resa i Europa

Vi vill åka till eller genom Frankrike. Vad behövs från oss för att ni ska kunna boka biljetter?
För att se vilka avgångar som är tillgängliga i Frankrike behöver vi alla resenärers namn som de står i passet (inte alla förnamn, tilltalsnamn räcker) och födelsedatum (inte personnummer), eftersom franska SNCF inte låter oss ens söka på resor utan de uppgifterna.

Vi vill åka till Grekland, hur far vi dit bäst med tåg?
Tåg till Bari (Italien), därifrån färja till Patras.

Kan ni boka tågresor på Balkan?
Det är dåligt med tågförbindelser på Balkan, och det är i princip bara ett fåtal platser i Kroatien som det går att resa med tåg till, t.ex. Zagreb. Ofta är buss det bästa sättet att ta sig fram, men vi säljer inte bussresor.

Kan ni boka Eurostar-tåg åt oss?
Eurostar är snabbtåg som dels kör mellan Paris/Amsterdam/Bryssel genom kanaltunneln till London, dels t.ex. Bryssel–Paris och Köln–Paris (tidigare Thalys). Vi kan boka båda.

Vi vill resa till Portugal, fungerar det? Och kan ni hjälpa oss?
Det går utmärkt att resa till Portugal, men man ska inte ha bråttom eftersom det inte finns några direkttåg genom Spanien. Med tåg kommer man över gränsen på två ställen: från Vigo till Porto och från Badajoz till Entroncamento. I söder blir det buss över gränsen. Vi har ordnat många resor till Portugal och hjälper gärna till.

Kan man ta med sig hunden på tågresan?
Du kan ta med dig din bäste vän på Europa-resan, med två stora undantag. Spanien har en maxviktsgräns på 10 kg på sina tåg, med några undantag, och på Eurostar-tågen till och från Storbritannien får inte hundar följa med. Om Fido vill följa med till Storbritannien är det färjan, t.ex. Hoek van Holland–Harwich, som gäller.

På de flesta tåg i Europa krävs hundbiljett, där kostnaden ofta motsvarar en barnbiljett. Vi kan sälja hundbiljetter till tåg genom Danmark och i Tyskland, övriga sträckor köps på stationerna.

Jag har inte fått några platsbiljetter för sträckan Basel-Mulhouse, varför?
Tågen mellan Basel och Mulhouse trafikeras nästan uteslutande av regionaltåg, och där går det inte att boka platsbiljetter. Interrailkortet är din färdbiljett.

Samma gäller för Offenburg–Strasbourg, Malmö–Köpenhamn, Tirano–Milano och många fler förbindelser där regionaltåg är det enda eller bästa valet.

Under resan

Kan ni ordna biljetter åt oss medan vi är ute och reser?
Det beror på. Vi kan inte ordna e-biljetter åt er ifall ni åker i och/eller från Portugal, Spanien, Polen och Italien. Däremot funkar det oftast om ni åker från Benelux (Belgien, Nederländerna och Luxemburg), Frankrike, Schweiz, Tyskland och Danmark.

Behöver ni nya platser för att ni missat ert tåg p.g.a. en tidigare försening ska ni få nya platser utan kostnad, se nedan.

Kan vi få hjälp med biljetter när vi är utomlands på annat sätt än via er?
Ja, de flesta större järnvägsstationerna i Europa är till skillnad från Sverige fortfarande bemannade och där kan personalen ordna biljetter och platser för era Interrailkort.

Vad händer ifall vi missar en förbindelse p.g.a. ett sent inkommande tåg? Vad ska vi göra?
Skulle det bli förseningar eller liknande under resan så ni missar ett tåg, kommer ni i de allra flesta fall få hjälp vidare tack vare Agreement on Journey Continuation (AJC), en överenskommelse som de flesta europeiska tågbolag har skrivit under. I Sverige deltar SJ, dock inte Snälltåget eller Öresundståget. Här skriver SJ om AJC.

Vänd er alltså alltid i första hand till ombordpersonalen på det försenade tåget och i andra hand till biljettkontoret på stationen. Det är oftare betydligt enklare att få hjälp med att komma vidare än att i efterhand få ersättning för eventuella utlägg. Köp inte nya biljetter själv om ni inte redan konstaterat att ni inte får hjälp vidare på ett sätt som fungerar för er.

Blir det aktuellt med att söka ersättning, spara de biljetter som inte blev använda och kontakta oss vid hemkomst så kan vi hjälpa till. Under våra öppettider kan vi också ge råd och tips per mejl under resans gång.

Blir ni så försenade att ni inte kan fortsätta resan utan behöver ta in på hotell eller resa på annat sätt, kontakta i första hand alltid tågbolagets servicepersonal, om det är möjligt. De kan då ordna hotell och alternativa transporter utan utlägg för er.