Digitalt interrailkort eller papperskort?

Digitalt interrailkort eller papperskort?

Sedan ett antal år tillbaka är digitalt interrailkort för mobilen det vanligaste för interrailresenärer. Vi är en av få återförsäljare som fortfarande erbjuder det traditionella papperskortet, eftersom vi vet att många av våra kunder föredrar den mer analoga metoden papper och penna.

Så vad ska just DU välja?

Är du van vid att hantera appar på telefonen och klarar av lite stress utifall telefonen krånglar? Då är det digitala kortet ditt förstahandsval.

Tycker du att uppkopplat är jobbigt och telefonen för pillig, och oroar dig över att du ska trycka fel? Då ska du helt klart välja papperskortet.

De flesta av oss är lite mittemellan. Så här kommer några för- och nackdelar för båda varianterna.

Reseplanering

Det digitala kortet
Hela din resa (benämnd “trip” i appen) går att lägga in i förväg, lägg in alla sträckor (“journeys”) på en gång och aktivera dem när det är dags. Har du flera alternativ på någon sträcka kan du lägga in alla och sedan bara klicka i rätt sträcka när tåget kommer in på stationen.

Du blir tillfrågad om du verkligen vill starta en ny resdag när du klickar på dagens första sträcka.

Papperskortet
Du skriver för hand in resdagens datum och varje individuell sträcka allt eftersom, med bläckpenna.

Båda
Dag och sträcka måste vara aktiverad (digitalt kort) eller kortet måste vara korrekt ifyllt (papperskort) när du kliver på tåget. Annars har du inte en giltig färdbiljett och det kan bli böter.

Förlust av kortet

Det digitala kortet
Går din mobil sönder eller försvinner på något sätt kan du lägga över ditt interrailkort på en medresenärs mobil eller en padda. (Som ensamresenär är det alltså bra att ha en till enhet med sig, som en gammal reservtelefon. Kolla bara så senaste versionen av RailPlanner går att installera.) Du kan göra en överflyttning själv, sedan behöver du kontakta Interrails kundtjänst om du behöver flytta det igen.

Papperskortet
Är ditt pappers-IR försvunnet, stulet eller uppblött i böljorna är biljetten borta. Då behöver du köpa ett nytt kort eller ta dig hem på annat sätt. Förhoppningsvis ersätter ditt försäkringsbolag.

För båda
Interrailkortet är en värdehandling, och man behöver ta hand om det som en sådan.

Tågtrubbel gör att du behöver en extra resdag

Det digitala kortet
Skulle du av någon anledning (utan egen förskyllan) behöva en extra resdag till – dagens sista tåg blir inställt, t.ex. – kan du kontakta Interrails kundtjänst och be om en resdag till på kortet. Du behöver förstås (t.ex. med skärmdumpar av tidtabeller eller foton av skyltar på stationen) visa att du inte kommer längre den dagen och hem som du planerat.

Papperskortet
Det går inte att lägga till fler resdagar på ett pappersinterrail, utan då får man förlita sig på rådiga personer på stationens biljettkontor för att komma vidare.

För båda
Där AJC – Agreement on Journey Continuation* – gäller, ska du oavsett få hjälp vidare, med eller utan interraildagar kvar. Vär att veta att en del bolag inte är med, t.ex. svenska Snälltåget och Öresundståget.

* Här skriver SJ om AJC.